Evropské letecké přepravce a jejich cestující nedávno strašil sopečný prach z islandského vulkánu Grímsvötn. Nový Zéland a Austrálie mají již několik dnů podobný problém, tentokrát za to může popel z chilské sopky Puyehue.
Ta začala soptit 4. června a od té doby komplikuje život na druhém konci světa, poté co vítr zanesl sopečný prach přes Tichý oceán nad Nový Zéland a Austrálii. Ten donutil australské aerolinky zrušit mnoho vnitrostátních i mezinárodních letů jak v Austrálii, tak na Novém Zélandu. Novozélandské Air New Zealand dosud měly pro strach uděláno a létaly níže a oklikou aby se vyhnuly sopečnému mraku. Včera ale mrak sopečného popela klesl do 3000 metrů a přinutil i Air New Zealand uzavřít některé lety, zejména na jihu Jižního ostrova. Tim by ale byly ohroženy zápasy rugby - populární soutěže Super 15 - SANZAR (Super rugby liga mezi 15 týmy Austrálie, Nového Zélandu a Jižní Afriky).
Bez rugby by to ale nebyli Novozélanďané. Jsou tu přece charterové lety a když je to třeba, hodí se i muzeální kousek. Richie McCaw, slavný novozélandský kapitán All Blacks, zajistil u svých přátel dopravu týmu Canterbury Crusaders legendárním letaldem Dakota DC 3. McCaw, který sám ve svém volném čase rád usedá za knipl větroně, je patronem SOUTHERN DC3 - spolku nadšenců, který udržuje v letuschopném stavu tento stroj vyrobený v roce 1944. Letadlo, které obvykle touto dobou prodělává pravidelnou údržbu, převeze tým Crusaders z Christchurch do Wellington. Hlavní výhoda Dakoty spočívá nejen v nízké letové hladině, ale také v klasických pístových motorech, které nejsou tak choulostivé jako moderní motory proudových nebo turbovrtulových letadel.
Radlická 142
Praha 5 - Radlice
150 00